Friday, April 17, 2009

Sports (1)



الكاراتيه

علي ماتذكر ديه اول رياضة اشتركت فيها بشكل تدريبي في نادي ميامي للالعاب الرياضية
بدايتي معاه كانت في ابتدائي
يمكن تانية او تالتة ابتدائي
أيامها كان في كابتن مني
و كان في كابتن كمان بتساعدها

كنت باحب اوي اني اعمل التمرين بذمة
يعني في الاحماء لما كنا بننط كنت بأنط جامد أوي
:D

كانت عاجباني حكاية بدلة الكاراتيه
بس كان غايظني ان البداية حزام لونه ابيض
كنت باحس انها حتة قماشة و بنضحك علي نفسنا بيها
^_^

بس كان في الحركات المحفوظة اللي ورا بعض و كان اسمها الكاتا

كنا بنبدأ تعليمنا بالضربة بتاعت الايد

و في ضربة الرجلين المستقيمة بس ناسي اسمها

و في الضربة الجانبية و كان اسمها مُواشي جٍري

و كانت التمرينة بالارقام الياباني من 1 ل 10

و كنت في الاول باقعد اتلخبط فيهم

لغاية ما حفظتها و كنت باتحدي الناس يقولوهم زي ماتكون الارقام ديه عاملة زي طبق طبقكم جه عند طبق طبقنا و كدا
^&^

فضلت مواظب عليه كتير جدا

مانكرش ان وجود الكاراتيه اداني مرونة كبيرة جدا جدا

كنت بافتح البرجل بتاع الرجلين بشكل شبه كامل

و منساش ابدا تمرينات عضلات البطن كنا بنبقي ممددين علي الارض علي ضهرنا و تيجي الكابتن تقف علي بطننا و احنا غلاااااااااابة
بس آخر ذكري ليا في الموضوع ده فاكر اني قدرت استحمل الكابتن حوالي دقيقة كاملة و ده انجاز بالمقارنة بين جسمي الصغير وقتها و جسمها الكبير

و كانت باحبذ اوي فقرة الكوموتيه يعني القتال

و كنت بافرح جدا لما كنت اغلب اللي اكبر مني و اللي معاهم احزمة اعلي مني

و في اخر ايام نادي ميامي قبل هروب كابتن مني و صديقاتها و بيعهم للنادي افتكر ان الكابتن كانت بتسيبني امسك مكانها لغاية ماترجع عشان كانت لياقتي عالية و كانت بتعتبرني زي دراع يمين بس طبعا صغير شوية
^_^


فاصل و نواصل
:)

2 comments:

  1. احم احم
    د شريف مع الكاراتية
    :)
    ......
    كانت بتعتبرني زي دراع يمين بس طبعا صغير شوية
    ......
    ده حضرتك متعود تكون القائد من زمان بقى
    :D

    لسى من كام يوم كنت بفتكر زمان وانا ف 5 ابتدائى
    كنت بتدرب كونغ فو
    :)
    كانت تجربة مش اكتر يعنى مش لعبة حباها او ناوية ابقى بطلة فيها
    بس افتكرت حاجات كتير زى اللى حضرتك اتكلمت عنها
    لان تقريبا الكونغ فو والكاراتية فيهم شبة كبير اوى من بعض

    بس انا بقى كنت فاشلة
    وبفخرررررر
    المدرب كابتن احمد كان دايما يقولى انتى عصفورة ماتنفعيش ف العنف ده
    وكان معانا واحدة صاحبتى اسمها مروة كانت بتضرب حتة رجل ف البطن والوش
    افتكر اخر مرة عملتها فيا .... عيطت تقريبا باقى اليوم
    كانت قاسية اوى


    بس انا اكتر حاجة مازلت فاكراها الوقفة اللى بزاوية 45
    واليوجا... اللى كنا بنقعد فيها مربعين والكابتن يخلينا نتخيل حكاية واحداث معينة هو بيقصها علينا
    وبعد كده يسألنا كل واحد فينا كان شايف الاحداث دى ازاى
    .....
    شوفت خليتنى اتكلمت عن الكونغ فو اهه
    بدل ما ادى كومنت على النوتة
    :)

    ReplyDelete
  2. اممممممم

    مش حاستعجل الاحداث و اجيب في سيرة الكونغ فو
    :D:D:D

    بس فعلا ساعات كتيرة بنعمل حاجات عشان التجربة مش الاحتراف

    فكرتيني بالناس اللي كانت بتضرب جامد
    ^_^

    بس حلو موضوع اليوجا
    ماعتقدش اني جربته في اي رياضة حتي الان

    و البلوج بلوجك
    انا بس اورجانيزر فيه
    :)

    ReplyDelete